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Un dessert pour Constance [Un postre para Constance]
Francia, 1980, color, VO en francés subtitulada en español, archivo digital, 60’
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Tras su proyección íntegra (17 - 21 abril), se muestra un extracto como archivo.Inusitada comedia costumbrista sobre la vida de un grupo de migrantes africanos en París. Amable y corrosiva a partes iguales, dos barrenderos africanos encuentran un recetario clásico de cocina francesa, que estudian como divertimento hasta convertirse en verdaderos expertos, ganando el primer premio en un programa de televisión típico de la clase media francesa.
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Miró, peintre [Miró, pintor]
Francia, 1980, color, VO en francés y catalán subtitulada en español, archivo digital, 5’20’’. Película inédita
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Tras su proyección íntegra (17 - 21 abril), se muestra un extracto como archivo.Breve pieza para la serie de televisión Aujourd'hui en France [Hoy en Francia]. La reseña de una exposición de Miró en la Fundación Maeght ofrece la oportunidad de aproximarse al artista surrealista desde los temas centrales de la cineasta: el teatro, la interrelación entre las artes y la transformación de la experiencia infantil a través del arte. El conjunto resulta como una obra de Joan Miró trasladada a la vida real. Esta es su primera proyección tras su pase en televisión en 1980.
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Scala Milan AC
Francia, 2003, color, VO en francés subtitulada en español, archivo digital, 18’
Enlace a Vimeo: Scala Milan AC
Tras su proyección íntegra (17 - 21 abril), se muestra un extracto como archivo.Un grupo de jóvenes de la banlieu de Saint Denis, de distintas procedencias étnicas y geográficas, participa en un concurso escolar para contar su barrio, cuyo premio es un viaje a Milán. Con la colaboración del histórico músico de jazz Archie Shepp, configuran un himno poético a la Francia racializada e invisibilizada que se eleva sobre la marginación. La película, también producida por otra cineasta, Agnès Varda, es una colaboración en su propia factura entre la cineasta y los adolescentes.
En recuerdo de Sarah Maldoror (1929-2020)

Held on 16 abr 2020
El pasado 13 de abril fallecía por coronavirus la artista y cineasta Sarah Maldoror. Pionera del cine anticolonial y feminista, deja una amplia y original filmografía en la que el teatro y la poesía dialogan con la imagen. El Museo Reina Sofía y Documenta Madrid realizaron la primera retrospectiva internacional de esta luchadora infatigable en 2019, cuya obra está siendo recuperada desde entonces por festivales, filmotecas y centros de arte. Como homenaje a su memoria, el Museo y Cineteca Madrid ofrecen en abierto un programa con tres de sus películas: Un dessert pour Constance (1980), Miró, peintre (1980), cortometraje inédito, y Scala Milan AC (2003).
Un programa de poco más de una hora con dos cortometrajes y un mediometraje sobre la emancipación del arte y el antirracismo desde un cine popular.
Sobre Sarah Maldoror
Sarah Maldoror, nacida con el apellido Ducados de padre antillano y madre francesa, fue una cineasta clave en los movimientos de descolonización africanos de las décadas de 1960 y 1970. Más adelante su cine buscará ser la expresión poética del movimiento intelectual y artístico de la Negritud, puente entre el surrealismo de pre y posguerra. En su última etapa, desmontará las identidades esencialistas con una mirada crítica a la Francia -y Europa- contemporánea a través de un cine popular basado en la ética de la diferencia. Su visita al Museo y a la Cineteca en 2019, para presentar la retrospectiva, fue su última aparición pública.
En su educación resultan determinantes dos hechos. El primero, la fundación de Les Griots [Los trovadores] en 1956, primera compañía teatral en Francia integrada únicamente por actores africanos y afrocaribeños, precisamente para acabar con “su rol de sirvientes”, en sus propias palabras. Jean Genet y Aimée Cesaire escribirían obras para Les Griots y el pintor Wifredo Lam realizaría el cartel de su primera puesta en escena, A puerta cerrada, de Jean-Paul Sartre. El segundo hecho fue el aprendizaje del lenguaje fílmico en el VGIK, la escuela de cine de Moscú, a comienzos de 1960, junto a Ousmane Sembène, otro grande de la filmografía africana. La dimensión teatral y las cualidades de la vanguardia soviética recorrerán todo su corpus fílmico.
Tras esta formación, trabajará con Gillo Pontecorvo y William Klein en La batalla de Argel (1965) y en Festival panafricain d'Alger [Festival panafricano de Argel](1970), directores que incorporarían su mirada e ideas políticas sin el debido reconocimiento. Muy pronto daría forma a un cine propio con el cortometraje Monangambée (1969, en proyección permanente en la Colección del Museo Reina Sofía) y el largometraje Sambizanga (1972). Ambos filmes muestran, desde el punto de vista de la mujer, la violencia del colonizador hacia el colonizado a través de la tortura y del implacable sistema burocrático-policial, pero también desde un hecho si cabe más cruel, la ignorancia absoluta del colonizador hacia la cultura del otro. Ambos metrajes también se adscribirían a la vanguardia fílmica en el montaje sincopado procedente del jazz experimental y en la incorporación de aspectos documentales a la ficción narrativa.
Maldoror ampliaría este compromiso anticolonial en la internacionalización de los movimientos de liberación africanos, como prueban los documentales Fogo, l´ile de feu (1979), A Bissau, le carnaval (1980) o Un carnaval dans le Sahel (1979), en los cuales resuena el diálogo con grandes teóricos anticoloniales como Aimée Cesaire, Amílcar Cabral, Mario Pinto de Andrade, pareja de Maldoror, y Luis Cabral. La historia contada desde abajo y la mirada antropológica al paisaje y al pueblo naciente en sus expresiones espontáneas se dan la mano. Estos documentales, cercanos a la visión surrealista de lo popular, son una visión única de los futuros posibles de África.
Sarah Maldoror se ufanaría en hallar una expresión fílmica al movimiento de la negritud, protagonizado por los poetas y filósofos Léopold Sédar Senghor, Aimée Cesaire y León Damas. La expresión poética, la cultura oral y el teatro como vía para hacer presente la historia se citan en los documentales Et les chiens se taiseient, d'Aimé Césaire (1978), Aimé Césaire au bout du petit matin (1977), Léon G. Damas (1994) y Toto Bissainthe (1984). En todos ellos, Maldoror mostraría una visión cosmopolita de una identidad transnacional y compondría una valiosa galería de retratos fílmicos de los artífices del movimiento teórico, político y artístico de la Negritud.
En la última etapa, la cineasta trabajaría desde Francia en los resquicios que deja la industria para una figura incómoda a la ortodoxia social y cultural, esto es, en producciones televisivas. En estos trabajos, conjugaría lo popular y el sentido del humor para dinamitar estereotipos identitarios sobre lo francés. Así ocurre en Un dessert pour Constance (1980), Le racisme au quotidien (1984) o Scala Milan AC (2003). También contaría las paradojas de la revolución y del exilio, con ecos biográficos, a través de L’Hospital de Leningrad (1982), Le passager du Tassili (1985) y Vlady-peintre (1989). El encargo del Ministerio de Exteriores francés para el programa Aujourd'hui en France, le permitiría componer una inusitada galería de artistas y protagonistas culturales filtrada por su original mirada de extranjera en su propia tierra, como Emanuel Ungaro, Joan Miró, Alberto Carliski o Robert Lapoujade, muchos de los cuales están aún pendientes de redescubrir. Convocamos la voz de Aimé Cesaire como línea final: “A Sarah Maldo.../quien/cámara en mano/lucha contra la opresión, la alienación/y desafía/la canalla humana.”
Organised by
Museo Reina Sofía, Cineteca Madrid y Documenta Madrid
Más actividades
Rethinking Guernica
Monday and Sunday - Check times
This guided tour activates the microsite Rethinking Guernica, a research project developed by the Museo Reina Sofía’s Collections Area, Conservation and Restoration Department and the Digital Projects Area of the Editorial Activities Department, assembling around 2,000 documents, interviews and counter-archives related to Pablo Picasso’s painting Guernica (1937).
The visit sets out an in-situ dialogue between the works hung around the painting and a selection of key documents, selected by the Museo’s Education Team and essential to gaining an idea of the picture’s historical background. Therefore, the tour looks to contribute to activating critical thought around this iconic and perpetually represented work and seeks to foster an approach which refreshes our gaze before the painting, thereby establishing a link with the present. Essentially revisiting to rethink Guernica.
UP/ROOTING
11, 12, 13, 14, 15, 16 NOV 2025
Museo Reina Sofía and MACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) invite applications for the 2025 iteration of the School of Common Knowledge, which will take place from November 11th to 16th in Madrid and Barcelona.
The School of Common Knowledge (SCK) draws on the network, knowledge and experience of L’Internationale, a confederation of museums, art organizations and universities that strives to reimagine and practice internationalism, solidarity and communality within the cultural field. This year, the SCK program focuses on the contested and dynamic notions of rooting and uprooting in the framework of present —colonial, migrant, situated, and ecological— complexities.
Building on the legacy of the Glossary of Common Knowledge and the current European program Museum of the Commons, the SCK invites participants to reflect on the power of language to shape our understanding of art and society through a co-learning methodology. Its ambition is to be both nomadic and situated, looking at specific cultural and geopolitical situations while exploring their relations and interdependencies with the rest of the world.
In the current context fraught with war and genocide, the criminalization of migration and hyper-identitarianism, concepts such as un/belonging become unstable and in need of collective rethinking:
How can we reframe the sense and practice of belonging away from reductive nationalist paradigms or the violence of displacement? How to critically hold the entanglement of the colonial routes and the cultural roots we are part of? What do we do with the toxic legacies we inherit? And with the emancipatory genealogies and practices that we choose to align with? Can a renewed practice of belonging and coalition-making through affinity be part of a process of dis/identification? What geographies —cultural, artistic, political— do these practices of de/centering, up/rooting, un/belonging and dis/alignment designate?
Departing from these questions, the program consists of a series of visits to situated initiatives (including Museo Situado, Paisanaje and MACBA's Kitchen, to name a few), engagements with the exhibitions and projects on view (Project a Black Planet: The Art and Culture from Panafrica), a keynote lecture by Stefano Harney and Fred Moten, as well as daily reading and discussion gatherings, editorial harvest sessions, and conviviality moments.
Ylia and Marta Pang
Thursday, 6 November - 8pm
The encounter between Spanish DJ and producer Ylia and visual artist Marta Pang is presented in the form of a premiere in the Museo Reina Sofía. Both artists converge from divergent trajectories to give form to a new project conceived specifically for this series, which aims to create new stage projects by setting out from the friction between artists and dialogue between disciplines.
Sven Lütticken
Friday, 10 October 2025 – 7pm
Academic disciplines are, effectively, disciplinary — they impose habits of thought, ideological parameters and, a priori, methodological parameters on those who have studied them. Yet what does being disciplined by art history mean? What has art history done to us? Further, what can we continue to do with it? The Juan Antonio Ramírez Chair, an annual programme organised by the Museo Reina Sofía which is devoted to reflecting on art history and historiography, and their limits and vanishing points, invites Sven Lütticken to explore these questions in light of different cases chosen by Lütticken and related to his own practice.
His work, framed inside art history and theory, has constantly championed expanding, interrogating and questioning the limits of discipline until it becomes theoretical and (self)critical. Throughout his trajectory, Lütticken has aligned his interest primarily towards historical, critical and theoretical research around autonomy. An important landmark in this working strand is his participation in the The Autonomy Project, an initiative from the Van Abbemuseum in Eindhoven with different art schools and university departments and resulting in the published volume Art and Autonomy (Afterall, 2022). A second strand is made up of the long-term project Forms of Abstraction, which analyses contemporary artistic practices as interventions in forms of “real abstraction”, such as value-form, precisely as Marx theorised it.
Sven Lütticken will be a resident on Studies Constellation, the Museo Reina Sofía’s annual fellowship programme, and will work on the research project Unacting Personhood, Deforming Legal Abstraction.
The (legal) person and the legal form. Chapter I
September, 2025 – May, 2026
As part of the Studies Constellation, the Study Directoship’s annual fellowship, art historian and theorist Sven Lütticken leads the seminar The (Legal) Person and the Legal Form: Theoretical, Artistic, and Activist Commitments to foster dialogue and deepen the hypotheses and questions driving his research project.
This project, titled Unacting Personhood, Deforming Legal Abstraction, explores the dominance of real abstractions—such as exchange value and legal form—over our processes of subjectivation, and asks how artistic practices can open up alternative ways of representing or performing the subject and their legal condition in the contemporary world.
The seminar consists of eight two-hour sessions, divided into three chapters throughout the academic year. While conceived as non-public spaces for discussion and collective work, these sessions complement, nourish, and amplify the public program of the Studies Constellation.
This first chapter of the seminar, composed of three sessions, serves as an introduction to the fundamental issues of the research concerning theoretical, artistic, and activist engagements with the legal form. It includes three sessions dedicated respectively to: the legal form, through the work of French jurist, philosopher, and lawyer Bernard Edelman, with particular attention to his Marxist theory of photography (translated into German by Harun Farocki); the (legal) person, via contributions from Italian philosopher Roberto Esposito, academic, social justice activist, and writer Radha D’Souza, and visual artist Jonas Staal; and land, through the work of researcher Brenna Bhandar—specialist in the colonial foundations of modern law and the notion of property—and artist, filmmaker, and researcher Marwa Arsanios.
Through these and other readings, case study analyses, and collective discussions, the seminar aims to open a space for critical reflection on the ways in which the law—both juridical form and legal form—is performed and exceeded by artistic and activist practices, as well as by theoretical and political approaches that challenge its foundations and contemporary projections.