
Held on 15 jun 2019
1969 es el nombre de esta serie de sesiones con dj’s, concebidas tanto para la escucha como para el baile, con las que el Museo Reina Sofía conmemora los cincuenta años de salsa, una música mestiza con raíces africanas que no es mambo, ni chachachá, ni guaracha, ni guaguancó, ni pachanga, ni plena, ni bomba, ni tampoco son montuno, pero que es todas esas músicas caribeñas a la vez: un cúmulo de estilos aglutinados por la segunda generación de músicos latinos residentes en Estados Unidos en las décadas de 1960 y 1970. Su desarrollo e instrumentación fue sin embargo fruto de muchos años y varios países, además, por supuesto, de las aportaciones de músicos como Eddie Palmieri, Celia Cruz, Arsenio Rodríguez o Tito Puente.
A finales de los sesenta, los géneros musicales cubanos como el chachachá o el mambo fueron dando paso al boogaloo, la pachanga, el jala jala y el shing-a-ling. En 1969 este conglomerado musical inunda el barrio neoyorquino de East Harlem, renombrado por sus habitantes como “El Barrio”. Cabe destacar su situación, tan solo a ocho kilómetros en línea recta de la calle 19, donde Tony Schwartz había realizado su audio-documental sobre los migrantes puertorriqueños en 1955, y a unos quince del Lower Manhattan, lugar donde floreció a partir de 1961 lo que los historiadores del arte neoyorquinos llamarían las segundas vanguardias o artes expandidas que, además de llenar páginas y galerías, definió el papel del arte en la ocupación del suelo, dando pie al modelo más conocido de gentrificación urbana. En esa misma ciudad, en esa misma década, la salsa se convirtió en la sustancia de cohesión de movimientos artísticos y sociales como el de los puertorriqueños Young Lords Party.
La experimentación sonora, al igual que en el vecino Lower Manhattan, pasó por la transdisciplinariedad y mezcla de influencias traídas de ultramar, en este caso desde el Caribe. Es especialmente interesante el proceso de combinación de patrones rítmicos procedentes de distintas tradiciones centroamericanas cuya clave musical tiene su origen en los ritmos afrocaribeños. Este patrón, de 3/2 en lugar de 4/4, se encuentra en el mambo o la guaracha, y también en algunas tradiciones africanas, pero está ausente en toda la tradición europea. Así pues, el desarrollo de la composición polirrítmica es uno de los elementos más importantes en esta música que logra consolidar y encriptar diferentes testimonios migratorios y de mestizaje.
Las sesiones de 1969, como celebración conmemorativa de aquel espíritu, ofrecerán una selección de todos los estilos que conformaron lo que hoy entendemos por salsa, en su momento un nombre elegido aleatoriamente que sirvió como herramienta de posicionamiento identitario y comercial.
Con el apoyo técnico de
Laboratorio de Informática y Electrónica Musical-LIEM, Centro de Tecnología del Espectáculo-CTE, Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música-INAEM
Comisariado
José Luis Espejo
Organised by
Museo Reina Sofía
Con el patrocinio de

Participants
La Parcería, de la que proceden los dj’s protagonistas del evento, es una asociación cultural fundada en 2010 como plataforma para el libre tránsito de propuestas, discursos, ideas, saberes y haceres artísticos con impacto social. La Parcería creó Salsódromo Madrid, un proyecto de investigación, difusión y preservación de las manifestaciones populares y culturales afrocaribeñas por medio de la escucha y el baile, surgido en el verano de 2012 como medio de cohesión social ante la falta de un plan de integración y acogida a las comunidades latinas migrantes en España. Salsódromo nació en el Campo de la Cebada, donde la salsa ayudó a recuperar una parte del espacio del barrio y, junto con ella, la identidad de varias comunidades migrantes. Hoy permanece vivo en los martes de Salsa en el Café Berlín.
Más actividades

Christian Nyampeta and the École du soir
13, 14, 15 NOV, 11, 12, 13 DIC 2025
Christian Nyampeta is a Rwandan artist, musician and film-maker whose work encompasses pedagogies and community forms of knowledge production and transmission. His Ècole du soir (Evening School) is an art project conceived as a mobile space of collective learning and is named in homage to Ousmane Sembène (1923–2007), a pioneer of African cinema who defined his films as “evening classes” for the people, a medium of education and emancipation through culture.
This block is made up of three double sessions: the video work of Christian Nyampeta, the films of École du soir and one of Ousmane Sèmbene’s feature-length films. Nyampeta will introduce all three first sessions.

Long Live L’Abo! Celluloid and Activism
4, 5, 6 DIC 2025
L’Abominable is a collective film laboratory founded in La Courneuve (Paris, France) in 1996. It came into being in response to the disappearing infrastructures in artisan film-making and to provide artists and film-makers with a self-managed space from which to produce, develop and screen films in analogue formats such as Super 8, 16mm and 35mm. Anchored in this premise, the community promotes aesthetic and political experimentation in analogue film opposite digital hegemony. Over the years, L’Abominable, better known as L’Abo, has accompanied different generations of film-makers, upholding an international movement of independent film practices.
This third segment is structured in three sessions: a lecture on L’Abo given by Pilar Monsell and Camilo Restrepo; a session of short films in 16mm produced in L’Abo; and the feature-length film Une isle, une nuit, made by the Les Pirates des Lentillères collective.

UP/ROOTING
11, 12, 13, 14, 15, 16 NOV 2025
Museo Reina Sofía and MACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) invite applications for the 2025 iteration of the School of Common Knowledge, which will take place from November 11th to 16th in Madrid and Barcelona.
The School of Common Knowledge (SCK) draws on the network, knowledge and experience of L’Internationale, a confederation of museums, art organizations and universities that strives to reimagine and practice internationalism, solidarity and communality within the cultural field. This year, the SCK program focuses on the contested and dynamic notions of rooting and uprooting in the framework of present —colonial, migrant, situated, and ecological— complexities.
Building on the legacy of the Glossary of Common Knowledge and the current European program Museum of the Commons, the SCK invites participants to reflect on the power of language to shape our understanding of art and society through a co-learning methodology. Its ambition is to be both nomadic and situated, looking at specific cultural and geopolitical situations while exploring their relations and interdependencies with the rest of the world.
In the current context fraught with war and genocide, the criminalization of migration and hyper-identitarianism, concepts such as un/belonging become unstable and in need of collective rethinking:
How can we reframe the sense and practice of belonging away from reductive nationalist paradigms or the violence of displacement? How to critically hold the entanglement of the colonial routes and the cultural roots we are part of? What do we do with the toxic legacies we inherit? And with the emancipatory genealogies and practices that we choose to align with? Can a renewed practice of belonging and coalition-making through affinity be part of a process of dis/identification? What geographies —cultural, artistic, political— do these practices of de/centering, up/rooting, un/belonging and dis/alignment designate?
Departing from these questions, the program consists of a series of visits to situated initiatives (including Museo Situado, Paisanaje and MACBA's Kitchen, to name a few), engagements with the exhibitions and projects on view (Project a Black Planet: The Art and Culture from Panafrica), a keynote lecture by Stefano Harney and Fred Moten, as well as daily reading and discussion gatherings, editorial harvest sessions, and conviviality moments.

Ylia and Marta Pang
Thursday, 6 November - 8pm
The encounter between Spanish DJ and producer Ylia and visual artist Marta Pang is presented in the form of a premiere in the Museo Reina Sofía. Both artists converge from divergent trajectories to give form to a new project conceived specifically for this series, which aims to create new stage projects by setting out from the friction between artists and dialogue between disciplines.
![Carol Mansour y Muna Khalidi, A State of Passion [Estado de pasión], 2024, película](https://recursos.museoreinasofia.es/styles/small_landscape/public/Actividades/palestine%20cinema%20day%202.jpg.webp)
Palestine Cinema Days
Sábado 1 de noviembre, 2025 – 19:00 h
The Museo Reina Sofia joins the global action in support of Palestine with the screening of A State of Passion (2024), a documentary by Carol Mansour and Muna Khalidi. The film features in Palestine Cinema Days Around the World, an annual festival, held globally every November, which aims to show films made in Palestine to an international audience. The initiative was conceived as a form of cultural resistance which seeks to give a voice to artists from Palestine, question dominant narratives and create networks of solidarity with the Palestinian people.
Palestine Cinema Days Around the World originates from Palestine Cinema Days, a festival organised in Palestine since 2014 with the aim of granting visibility to Palestinian cinema and to support the local film community. In 2023 the festival was postponed because of the war in Gaza, and has since become borderless in scope, holding close to 400 international screenings in almost sixty countries in 2024. This global effort is a show of solidarity with Palestine and broadens the voices and support networks of the Palestinian people around the world.
A State of Passion exposes the atrocities committed against the Gaza population via the testimony of Dr Ghassan Abu Sittah, a Palestinian-British plastic surgeon living in London who decides to return to Gaza and save lives in the city’s hospitals amid the Israeli army’s indiscriminate bombing of the population. A necessary film exposé of the experience of unrelentingly working twenty-four hours a day for forty-three days in the Al Shifa and Al Ahli Hospitals in the city of Gaza.




![Miguel Brieva, ilustración de la novela infantil Manuela y los Cakirukos (Reservoir Books, 2022) [izquierda] y Cibeles no conduzcas, 2023 [derecha]. Cortesía del artista](https://recursos.museoreinasofia.es/styles/small_landscape/public/Actividades/ecologias_del_deseo_utopico.jpg.webp)
![Ángel Alonso, Charbon [Carbón], 1964. Museo Reina Sofía](https://recursos.museoreinasofia.es/styles/small_landscape/public/Actividades/perspectivas_ecoambientales.jpg.webp)