The Estampa Popular and the critical image movements in Spain

Visita comentada

During the Franco dictatorship, a series of political and artistic movements emerged and assumed a position of antagonism to the regime. On this occasion, two of the Museum's exhibition rooms will be visited: the first is the one dedicated to Estampa Popular, a movement that favoured art that was involved with the world, that was comprehensible and accessible, far from the elitism of the abstract avant-garde.

The second room presents cases such as Equipo Crónica, Equipo Realidad and Eduardo Arroyo, who, in the mid 1960s, during the period of economic development under Franco, used a critical figuration that ran counter to the individualism so present in the abstraction of that period.

The Estampa Popular and the critical image movements in Spain

Visitas autónomas

Otras formas de explorar la Colección desde diferentes puntos de vista. Descarga de folletos para preparar la visita

Visitas comentadas

• Diego del Pozo,  ¿Qué pueden accionar políticamente las imágenes?, 2014
    29 octubre, 2014 - 9 febrero, 2015

La exposición temporal Un saber realmente útil (29 de octubre, 2014 - 9 de febrero, 2015) pone en valor los saberes surgidos de experiencias autodidactas, de procesos colectivos de lucha o de los movimientos sociales, que exploran y reconocen en el auto-aprendizaje y el co-aprendizaje posibilidades para alcanzar sus derechos y generar otros modos de vida más dignos y placenteros.

• Guided visit Guernica. The history of an icon
    January 1 - December 31, 2014

The purpose of this activity is to help visitors understand how and why Guernica by Pablo Picasso (Málaga, 1881- Mougins, 1973) has become a symbol of Spain's transition to democracy and a universally recognised icon. The narrative goes beyond traditional interpretations and uncovers the multiplicity of factors and implications related to the artistic act.

Ver todas las visitas comentadas