Transatlantic Encounters: Avant-garde Discourses in Spain and Latin America

July 11 – 13, 2013
Joaquín Torres-García. Círculo y cuadrado Magazine, n. 3, Asociación de Arte Constructivo, Montevideo, February 1937. Library and Documentation Centre, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid
Joaquín Torres-García. Círculo y cuadrado Magazine, n. 3, Asociación de Arte Constructivo, Montevideo, February 1937. Library and Documentation Centre, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid
Scientific committee

Paula Barreiro López. History Institute at the Human and Social Sciences Centre, CSIC (Spanish National Research Council)
Fabiola Martínez Rodríguez. Saint Louis University, Madrid
Jesús María Carrillo Castillo. Museo Reina Sofía
Gabriel Pérez Barreiro. Patricia Phelps de Cisneros Collection Foundation

 

Organized by
CSIC History Institute (1), Saint Louis University Madrid, Patricia Phelps de Cisneros Collection and Museo Reina Sofía
(1) Supported by the National Plan for Research, Development and Innovation Project After the Republic: networks and two-way paths in Spanish art since 1931 (HAR2011-25864)  
Documents

This international event, which brings together researchers, artists and curators from both sides of the Atlantic, seeks to stimulate reflection about the notion of avant-garde in relation to the experience and discourse of modernity between 1920 and 1970.

The main object of this reflection is the political and aesthetic avant-garde that formed in the context of the first and second Avant-gardes (or Neo-avantgardes), and also the role that the exchanges between Spain and Latin America played in the construction of this notion. Through keynote addresses and communications, the various sessions will present the latest research, thus contributing to a better understanding of the relationships and exchanges between Spain and Latin America (which have been little studied to date), and to a reconsideration of historiography and the dominant discourses of modernism and modernity.

Programa

Actividad pasada July 11, 2013
Table 1: Encounters between Spain and Latin America

Moderated by: Jesús Carrillo

10:00 a.m.

Presentation
Paula Barreiro López, Jesús Carrillo, Fabiola Martínez Rodríguez and Gabriel Pérez Barreiro

10:30 – 11:10 a.m.

Keynote address

Olga Fernández López. Universidad Autónoma de Madrid
Notas sobre un relato migrante: vanguardias artísticas entre Latinoamérica y España



11:10 a.m. – 12:00 p.m.

Communications

Eamon McCarthy. Queens University, Belfast
Norah Borges: el arte de la negociación

Rodrigo Gutiérrez Viñuales. Universidad de Granada
La vanguardia oculta. Trayectos del diseño gráfico rioplatense (1920-1935)

12:00 – 12:30 p.m.

Break

12:30 – 2:00 p.m.

Communications

Irene Herner. Faculty of  Political and Social Sciences, Universidad Nacional Autónoma de México, Mexico City
Siqueiros contra el fascismo y la guerra (1932-1939)

Joan Robledo-Palop. Yale University, New Haven
Frente a Frente y Nueva Cultura: narraciones transatlánticas de la violencia y el fascismo

Idoia Murga Castro. Universidad Autónoma de Madrid
Encuentros en escena: danza mexicana y exilio republicano

Miguel Cabañas Bravo. History Institute CCHS-CSIC, Madrid
Legados y esperanzas en los creadores españoles del exilio de 1939 en Cuba

2:00 – 3:30 p.m.

Lunch Break

3:30 – 5:00 p.m.

Communications

Ana María León. Massachusetts Institute of Technology, Cambridge
Antonio Bonet: el último indiano

Aitor Acilu and Juan Biain. Universidad de Navarra and Arantzazu Gaur Foundation
Jorge Oteiza. De San Agustín a Santiago. Miradas al origen: el pasado como amigo

Jennifer Josten. University of Pittsburgh
La migración de formas entre España y México: Mathias Goeritz y la difusión del arte abstracto en la posguerra

Imelda Ramírez. Universidad EAFIT, Medellín
Relatos de la escultura moderna en Colombia: Jorge Oteiza y Edgar Negret

5:00 – 5:30 p.m.

Break

5:30 – 6:40 p.m.

Communications

Ernesto Hernández Busto. Independent researcher
El sueño y la piedra: notas sobre João Cabral de Melo, Joan Miró, “Dau al Set” y la estética de la composición

María González Pendás. Columbia University, New York
Intercontinentes: ilusiones del exilio republicano en México a través de unas formas de hormigón

Fernando Herrero Matoses. University of Illinois at Urbana-Champaign
Alberto Greco y Julio Cortázar: el 'juego' y la trayectoria nómada de la vanguardia

6:40 – 8:00 p.m.

Responses to the communications and colloquium
 
 

Actividad pasada July 12, 2013 - Morning
Table 2: Modernity and Modernism(s): Displacement and Divergence

Moderated by: Paula Barreiro López.

9:00 – 9:40 a.m.

Keynote address

Michael Asbury. Research Centre for Transnational Art, Identity and Nation (TrAIN), University of the Arts, London
Contesting Notions of Hybridity in Brazilian Modern Art



9:40 – 11:10 a.m.

Communications

Lori Cole. Brandeis University, Waltham
¿Qué es la vanguardia? Ultraism Between Madrid and Buenos Aires

Mara Sánchez Llorens. Universidad Nebrija, Madrid
Cuando los límites del arte son invisibles. Cartografías universitarias latinoamericana
 
Kaira Cabañas. PhD. Princeton University
Modern and Mad: Ethics of Reception, Rio de Janeiro

Catrin Seefranz. University of the Arts, Zurich
Modernismo Pobre. The Emancipatory Practices of the “Avant-Garde in Bahia” in the 1950s

11:10 – 11:30 a.m.

Break

11:30 a.m. – 1:00 p.m.

Communications

Fabiola Martínez Rodríguez. Saint Louis University, Madrid
The Paradoxes of Modernism, and the Divided Legacies of Surrealism and Abstraction in Mexico

Cecilia Fajardo Hill. Independent art historian and curator, Los Angeles
Las ‘otras’ modernidades

María Iñigo Clavo. Spanish University of Distance Education and Universidade de São Paulo
Las preposiciones de la modernidad

Edith Wolfe. Tulane University, New Orleans
Latin America’s Discrepant Cosmopolitanisms and the Limits of Center and Periphery Models for understanding the Avant-Garde

1:00 – 2:00 p.m.

Responses to the communications and colloquium

2:00 – 3:30 p.m.

Lunch Break
 
 

Actividad pasada July 12, 2013 - Noon
Table 3: Museography, representation and curatorial narratives

Moderated by: María Dolores Jiménez-Blanco.

3:30 – 4:10 p.m.

Keynote address

Gabriel Pérez Barreiro. Patricia Phelps de Cisneros Collection Foundation
Algunos apuntes sobre exposiciones de arte 'latinoamericano': constelaciones, estrellas, temas y variaciones



4:10 – 5:40 p.m.

Communications

Dafne Cruz Porchini. Universidad Nacional Autónoma de México, Mexico City
La Exposición Internacional del Surrealismo en México (1940). Símbolo de un cambio de paradigmas

Aleca Le Blanc. Getty Research Institute, Los Angeles
Under Construction: Calder at Rio de Janeiro’s Museu de Art Moderna in 1959

Carmen Juliá. Tate, London
Julio Plaza y el arte postal: redes de intercambio transnacional

Gina Tarver. Texas State University, San Marcos
Espacios ambientales en el Museo de Arte Moderno de Bogotá: fomentando una neo-vanguardia internacional en Colombia

5:40 – 6:10 p.m.

Break

6:10 – 7:40 p.m.

Communications

Miriam Basilio. New York University
El canon latinamericano en desarrollo: exponiendo la colección en el Museo de Arte Moderno, 1945-1954

Blanca Serrano Ortiz de Solórzano. Institute of Fine Arts, New York University
La abstracción geométrica cubana: intercambios artísticos internacionales y políticas museológicas locales

Lucas Baden. Staatliche Hochschule für Gestaltung (HfG), Karlsruhe
'Vochito' contra 'Murales'- de 'Motor' a 'Promotor': Fernando Gamboa, la vanguardia del arte méxicano y la Bienal de Venecia

Francisco Godoy Universidad Autónoma de Madrid
El modelo constelar: Mari Carmen Ramírez y su estela

7:40 – 8:00 p.m.

Break

8:00 – 9:00 p.m.

Responses to the communications and colloquium

Actividad pasada July 13, 2013
Table 4: Genealogies and Discourses of the Avant-garde

Moderated by: Fabiola Martínez Rodríguez.

10:30 – 11:10 a.m.

Keynote address

Andrea Giunta. University of Texas, Austin
Transatlánticos / Transcontinentales. Una discusión sobre diálogos y genealogías



11:10 – 12:20 p.m.

Communications

Harper Montgomery. Hunter College, New York
The Critic and the Visionary Avant-garde, a Transnational Network

Manuel Gutiérrez Silva. Rice University, Houston
Vision and Distinction: Avant-garde Artwriting and the Deconstruction of Visual Culture in Post-revolutionary Mexico

Cecilia Braschi. University of Paris I, Panthéon-Sorbonne
La ‘síntesis de las artes’ en las revistas brasileñas de posguerra: herencias vanguardistas y postulados locales

12:20 – 12:40 p.m.

Break

12:40 – 2:00 p.m.

Communications

Daniela Lucena. Universidad de Buenos Aires, CONICET
Tensiones entre arte/política en la asociación arte concreto-invención

Paula Barreiro López. History Institute CCHS-CSIC, Madrid
Hacia la izquierda: el acomodo de una vanguardia “sans rivages” en el discurso estético marxista de los años sesenta

Jaime Vindel. Universidad de León
Conciencia ética y conciencia estética en la vanguardia argentina de los años sesenta. Una crítica del esteticismo de la teoría de la vanguardia posmarxista

2:00 – 4:00 p.m.

Lunch Break

4:00 – 5:10 p.m.

Communications

Mariola V. Alvarez. Rice University, Houston
Neoconcrete Books and the Politics of Participation

Ornela S. Barisone. Universidad Nacional de Rosario, National Board of Scientific and Technical Research, Institute of Latin American Literature, Universidad Autónoma de Entre Ríos
Discursos de la vanguardia e intercambios transnacionales ‘fuera de foco’: sobre el invencionismo y la propuesta integrativa de E. A. Vigo

Fernanda Nogueira. Universidade de São Paulo
La vanguardia más allá de la vanguardia. El caso del Poema/Processo en Brasil

5:10 – 5:30 p.m.

Break

5:30 p.m. – 6:40 p.m.

Communications

José Luis de la Nuez Universidad Carlos III, Madrid
La difusión de las neovanguardias en América Latina y su repercusión en la crítica

Eve Kalyva. Universidad de Buenos Aires
Unas reflexiones sobre la vanguardia después el arte conceptual

Mara Polgovsky Ezcurra. University of Cambridge 
Materia política: Marcos Kurtycz, León Ferrari y el retorno de lo (sur)real

6:40 p.m. – 8:00 p.m.

Responses to the communications and colloquium

8:00 – 8:15 p.m.

Closing act